Endgame #6

– 307 –

„[…] A legutóbbi előadásom végén azt mondta nekem egy férfi:  – Sokat beszél ennek a kultúrának az erőszakosságáról. Nem érzem úgy, hogy igazán erőszakos lennék. Hol van ez az én életemben?

Megkérdeztem, hol készült a pólója. Azt mondta Bangladesben. Mondtam neki, hogy a bangladesi varrodákban az órabérek 7-8 centnél kezdődnek és nem haladják meg a 18 centet. Tudom, hogy állandóan azt halljuk politikusoktól, kapitalista újságíróktól és a kizsákmányoló üzemek más pártolóitól, hogy ezek kielégítő fizetések, hiszen az emberek máskülönben egyszerűen éhen halnának. Viszont ez csak akkor igaz, ha elfogadjuk a körülményeket, amelyek idáig vezettek: miután az embereket kiszorították a földjükről – ami az élelmük, ruházatuk, lakhelyük forrása volt -, amik nemzetközi nagyvállalatok kaptak meg, miután kiszolgáltatottá tették őket ezeknek a vállalatoknak, amelyek végül megölik őket, naná, jobbnak tűnik nem azonnal éhen veszni, hanem óránként hét centért robotolni, hogy a kis kölyök majd lassabban pusztuljon bele.

A kérdés innentől az, mennyi erőszak kellett ahhoz, hogy ezeket az embereket kiszorítsák a földjükről? Maga az erőszak, vagy annak fenyegetése az, ami miatt tovább dolgoznak ilyen alacsony bérért. Nem csak az olcsó fogyasztási cikkek esetében irányítja életünket a fenyegető erőszak. Megkérdeztem a férfit, fizet-e lakbért.

 – Igen.
– Miért teszi?
– Mert nem a sajátom az otthonom.
– Mi történne, ha nem fizetne?
– Kilakoltatnának.
– Ki?
– A rendőrség.
– És ha megtagadná, hogy kiköltözzön? Mi lenne, ha meghívná a rendőrt vacsorára? Aztán a végeztével azt mondaná neki:  Élveztem a társaságát, bár nem túlzottan, ez pedig az én otthonom, szóval szeretném, ha most távozna. Mi történne akkor?
– Ha megtagadnám a kiköltözést, kilakoltatna.
– Hogyan?
– Erővel, ha szükséges.

Bólogattam. Ő is. Majd azt kérdeztem: – Mi lenne, ha igazán megéhezne, úgyhogy lemenne az élelmiszerboltba. Náluk van egy csomó étel, tudja. Ha egyszerűen elkezdene enni ott helyben és nem fizetne semmit, mi történne?
– Rendőrt hívnának.
– Valószínűleg ugyanaz a fickó lenne. Igazi seggfej, ugye? Jönne egy fegyverrel és elvinné magát. A hatalomban állók elérték, hogy fizetnünk kelljen pusztán a bolygón való létezésért. Fizetnünk kell, hogy legyen hol aludnunk, hol legyen mit ennünk. Ha nem tesszük, emberek jönnek fegyverekkel és kényszerítenek, hogy fizessünk. Ez erőszakos. […]”

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

